عن أبي
عبد الرحمن السلمي عن عثمان رضي الله عنه ، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال
:
"خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ
وَعَلَّمَهُ"
Mafhumnya:
Daripada
Abu Abdurrahman As-Sulami daripada Uthman radiallahu
anhu, daripada Nabi Sallallahu Alaihi wa alihi wasallam bersabda:
“Sebaik-baik
manusia di kalangan kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan
mengajarkannya”.
[Riwayat
Al-Bukhari]
IKTIBAR
HADIS:
Al-Hajjaj bin Yusuf ath-Thaqafi, wafat pada tahun 95 hijrah,
terkenal di dalam sejarah sebagai pemerintah yang zalim. Namun biarpun demikian
beliau jugalah seorang yang sangat menitik beratkan berkenaan al-Quran dan
merupakan orang yang pertama mencetuskan idea untuk membahagi-bahagi al-Quran
agar mudah dibaca olehnya sendiri. Kata beliau: “Saya ingin mengkhatamkan
al-Quran dalam seminggu”. Lalu para ulama di zamannya bermesyuarat dan bersetuju
untuk dijadikan al-Quran kepada tujuh juzuk. Dengan kata lain, satu juzuk
tersebut bersamaan 1/7 isi al-Quran. Sehinggalah pada zaman al-Hajjaj bin Yusuf,
umat Islam boleh membaca al-Quran sehari sebanyak 1/7 al-Quran sehingga genap
seminggu mereka akan berjaya mengkhatamkannya.
Namun, ternyata umat Islam sukar menandingi kemampuan
al-Hajjaj bin Yusuf untuk berjaya mengkhatamkan al-Quran selama seminggu
sepertinya. Lalu datanglah seorang ulama yang bernama al-Imam Abu Bakar bin
‘Ayyash, merupakan seorang ulama yang menghafaz al-Quran sebanyak 14 qiraat
(bacaan) dikenali dengan Syeikhul Qurra (ulama qiraat) dan sangat
mengambil berat berkenaan kitabullah ini. Beliau berkata: “Siapalah kita ingin
dibandingkan dengan al-Hajjaj, beliau mampu mengkhatam al-Quran dalam seminggu
sahaja! Sedangkan orang Islam lain tidak mampu melakukan sepertinya”. Bagi
meraikan umat Islam ketika itu, al-Imam Abu Bakar bin ‘Ayyash membahagikan
al-Quran kepada 30 juzuk, sehinggalah kekal sampai sekarang. Sedangkan ketika
itu diawal kurun ke-2 hijrah.
Selepasa daripada itu, umat Islam ingin memudahkan lagi
bacaan al-Quran mereka. Mereka menyatakan: “Kami ingin membacanya dengan kiraan
pagi sekali bacaan dan petang sekali bacaan untuk menghabiskan sejuzuk dari 30
juzuk ini”. Seolah-olah mereka mahu menjadikan seperti wirid atau zikir yang
dibaca pagi dan petang. Dengan pemikiran sebegini, para ulama menjadikan dari 1
juzuk dibahagikan kepada 2 hizib. Apa itu hizib? Hizib ialah: ‘sesuatu yang
dibaca ketika waktu pagi sekali bacaan, dan waktu petang sekali bacaan’.
Kemudian selepas daripada itu, mereka bercadang dengan
mengirakan: “Berapakah rakaat solat di siang hari yang boleh dibacakan al-Quran
selepas bacaan surah al-Fatihah?” Jika dihitungkan, solat Zohor dan solat Asar
hanya 4 rakaat yang dibacakan surah, dan pada malam hari Maghrib dan ‘Isyak juga
4 rakaat. Oleh itu mereka menjadikan satu hizib dibahagikan kepada 4 rubu’
sehingga kita boleh membaca 1 rubu’ bagi 1 rakaat. Maka jadilah al-Quran
sebanyak 30 juzuk, daripada 1 juzuk terdapat padanya 2 hizib, dan daripada 1
hizib dipecahkan kepada 4 rubu’. Maka hari ini kita mendapati al-Quran mempunyai
30 juzuk, 60 hizib dan 240 rubu’. Adapun solat Subuh memerlukan kepada bacaan
yang panjang, maka mereka membaca sebanyak 1 hizib dan diulang-ulangkan. Seluruh
umat Islam bersetuju dengan kaedah sebegini untuk memudahkan bacaan mereka di
samping membantu mereka untuk menghafaz al-Quran sebanyak 1 juzuk pada tempoh
yang tertentu.
Sebuah percetakan al-Quran di Turki yang bernama
“Dar-Kanar” melakukan pembahagian dengan caranya yang tersendiri untuk
memudahkan bacaan dan hafazan mereka. Mereka melakukan dengan kaedah solat
tarawih sebanyak 20 rakaat. Dengan kata lain, mereka mahu menjadikan 1 rakaat
bersamaan 1 muka surat, sehingga sampai 20 rakaat mereka berjaya menghabiskan
sebanyak 1 juzuk dari al-Quran.
Bagi Ulama Hindi mereka menggunakan kaedah yang lain
pula untuk memudahkan bacaan dan hafazan anak cucu mereka. Mereka menyatakan:
“Al-Quran mempunyai 6000 ayat menurut riwayat Hamzah dan riwayat Hafsin 6236
ayat. Mungkin kita boleh membahagikan kepada 10 ayat sekali bacaan”. Lalu mereka
menamakan setiap 10 ayat dengan ruku’: iaitu bermaksud “ruku’ di sini”. Mereka
menyatakan: “Berapa rakaat solat yang difardukan kepada umat Islam?” kita
katakan: “17 rakaat”. Mereka berkata lagi: “Berapa rakaat solat yang dibacakan
surah?” Kitakan katakan: “10 rakaat dari 17 rakaat tadi”. Justeru, 10 rakaat
dibacakan dengan 10 ayat akan bersamaan 100 ayat sehari dengan solat fardhu.
Mereka mengira lagi:
“Berapa rakaat solat sunat pula?” kita katakan: “17 rakaat juga, namun yang
dibaca hanya 10 rakaat sahaja”. Justeru, 10 rakaat sunat dibacakan dengan 10
ayat bersamaa 100 ayat sehari dengan solat sunat. Sekiranya dihitungkan bacaan
solat fardhu dan sunat sehari maka jumlahnya bersamaan 200 ayat yang dibaca.
Maka 200 ayat sehari dibaca selama 30 hari dalam sebulan bersamaan 6000 ayat
sekali khatam. Kita boleh saksikan sendiri dengan merujuk kepada al-Quranul
Majid dengan huruf "ع" pada
setiap 10 ayat yang dinamakan ruku’ supaya setiap 10 ayat maka bolehlah ruku’
padanya.
Demikian kisah orang terdahulu yang berusaha untuk
membaca dan menghafaz al-Quran sehingga kekal ke hari ini. Mudah-mudahan kisah
seperti ini menjadikan kita akan terus bersemangat untuk membaca al-Quran
selepas mengetahui usaha gigih orang dahulu untuk al-Quran sehingga memudahkan
bacaan kita pada hari ini. Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment